Små børn og spædbørn

Kiropraktik for børn og babyer er en tryg, blid og effektiv behandlingsform af en række forskellige symptomer og bevægeapparatsproblematikker.

Små børn kan ikke altid udtrykke smerte på samme måde som voksne, derfor er det en god ide at være opmærksom på adfærdsændringer såsom søvnforstyrrelser, svingende humør med gråd eller passivitet, rastløshed, udfordret koordination og balance. Andre symptomer på led- og muskelproblemer kan være asymmetrisk holdning, hovedpine, ændret gang/løbe mønster, vedvarende klage over smerte efter fald/slag af mere end 2-3 dages varighed, forsinket motorisk udvikling, mavepine og manglende lyst til bevægelse/fysiske lege.

Spædbørn - En fødsel kan på forskellige måder medvirke til at skabe led- og muskeldysfunktioner hos spædbarnet. Årsagerne til dette kan være mange, der kan være tale om en hård fødsel med en lang pressefase, barnet kan være kommet til verden ved hjælp af sugekop eller tang, barnet kan være født ved sædefødsel eller kejsersnit eller have ligget med ansigtet opad – en såkaldt ”stjernekigger”. Flerbarnsfødsler, som tvillinger kan medvirke til at barnet har haft lidt mindre plads i mors mave, og dermed øge spændinger i kroppen. Mange vælger derfor at opsøge kiropraktor for at få gennemgået barnets bevægeapparat efter fødslen, for at sikre, at de enkelte leds stillinger er optimale.

Nogle af de hyppigste årsager til at lade sit spædbarn behandle hos kiropraktor er

• kolik/utrøstelig gråd,
  • favoritside,
  • dårlig/urolig søvn,
  • amningsproblemer,
  • skævt kranie/fladt baghoved eller
  • skæv kropsholdning (ex. flitsbue, ligger som et C)

Herudover ser vi også andre symptomer på led og muskelproblemer som fx forsinket/udfordret motorisk udvikling, træg mave, uro og utilfredshed, ubehag ved maveleje eller når barnet sidder i autostol.

Kiropraktisk behandling for spædbørn består af en grundig forundersøgelse hvor hele bevægeapparatet mærkes igennem for at finde frem til eventuelle spændte muskler eller områder med nedsat bevægelighed. Derudover testes relevante reflekser og motorisk udvikling, herunder om de motoriske milepæle er opnået til tiden. Selve behandlingen er skånsom og består af massage, blide tryk, så kaldt ”touch and hold”, samt blide mobiliserings- og stræk tekniker. Det siger oftest ikke ”knæk” og ingen bevægelser bliver forceret. Hvis det er relevant vil i som forældre også bliver instrueret i små øvelser og tekniker for at stimulere barnet i jeres hverdag. I langt de fleste fald er det en hyggelig og god oplevelse for babyen, men hvis barnet alligevel er utrygt så kan behandling nogen gang foregå liggende i mor/fars armer. Det kan vare svært at forudsige præcis hvordan din baby vil reagere efterfølgende, men de fleste oplever en forbedring allerede efter en enkelt behandling. Trætthed efter behandling er almindeligt og da din baby skal vænne sig til den ændrede bevægefrihed kan det resultere i en kortvarig pylret adfærd og/eller øget behov for nærkontant med mor eller far.

Her kan du læse mere om kiropraktik for børn